Veelgestelde vragen

Zelfs de slimste belegger heeft wel eens een vraag. Bijvoorbeeld hoe uw portefeuille gewaardeerd wordt of hoe u een verloren wachtwoord reset. Heeft u een vraag? Bekijk dan hieronder eerst de veelgestelde vragen of handleidingen. Ook raden we u aan het wedstrijdreglement goed door te lezen voor u gaat spelen.

Wordt uw vraag in het wedstrijdreglement of in de veelgestelde vragen niet naar tevredenheid beantwoord? Stuur dan een e-mail met uw vraag naar slimstebelegger@iex.nl. Vergeet niet uw portefeuillenaam en het e-mailadres waarmee u bent ingeschreven te vermelden. Wij doen onze best op werkdagen alle vragen binnen 24 uur te beantwoorden.

Spelregels

Wat is het startbedrag?

Het bedrag waarmee iedereen aan de competitie begint is € 25.000,00 (fictief)

Waarin kunt u beleggen?

U kunt beleggen in BNP Paribas Turbo’s

Wat zijn Turbo's?

Bent u nog niet bekend met Turbo's en wilt u meer leren over de werking van Turbo's? Bekijk dan de Academy in het navigatiemenu. Met vragen over de producten kunt u ook bellen met BNP Markets op 0900 - 6275387 (lokaal tarief) of per email naar markets@bnpparibas.com.

Wat zijn de transactiekosten?

De transactiekosten bedragen: € 7,50 per transactie

Waarom mag ik maximaal 20% in één onderliggende waarde beleggen?

Een transactie in een Turbo mag niet leiden tot een belang groter dan 20% van de waarde van uw gehele portefeuille in de onderliggende waarde van de Turbo waar u een transactie in opgeeft.
Hiervoor is opzettelijk gekozen omdat de beste belegger van Nederland zich natuurlijk over de gehele breedte moet bewijzen.

Waarom mag ik maximaal 40% per assetcategorie beleggen?

Een transactie in een Turbo mag niet leiden tot een belang groter dan 40% van de waarde van uw gehele portefeuille in de onderliggende waarde van de Turbo waar u een transactie in opgeeft.
Hiervoor is opzettelijk gekozen omdat de beste belegger van Nederland zich natuurlijk over de gehele breedte moet bewijzen.

Wat zijn de verschillende assetcategorieën?

De verschillende assetcategorieën in deze competitie zijn:

  1. Aandelen
  2. Indices
  3. Grondstoffen
  4. Valuta

Twintig transacties per dag

Per portefeuille zijn maximaal 20 transacties per dag toegestaan.

Rente

Aan het eind van elke week (vrijdagavond voor 00:00 uur) wordt rente berekend en bijgestort. Het rentetarief wordt bepaald aan de hand van het Euribor-tarief (het standaard Europese interbancaire tarief)

Short gaan

Short gaan is niet toegestaan in dit spel. Hiervoor in de plaats kunnen Turbo's short aangeschaft worden.

Handelen

Hoe kan ik een transactie tot stand laten komen?

Klik op de knop "Handelen", achter het product waarin u wilt handelen, vul de aankoopgegevens controleer uw order en klik dan nogmaals op de knop "Kopen" of "Verkopen".

Hoe worden orders verwerkt?

Handel vindt plaats tegen de door BNP afgegeven realtime bied-laatkoersen. Hierin wordt niet het daadwerkelijke orderboek van de beurs meegenomen.

  • Kooporders worden uitgevoerd tegen laatprijzen
  • Verkooporders worden uitgevoerd tegen biedprijzen

Soms wordt een transactie maar niet uitgevoerd, hoe zit dat?

Al uw orders kunt u onderaan uw portefeuille-overzicht terugvinden bij "Transacties in uitvoer". Bij elke order staat een status vermeld. Als u wilt weten wat deze status betekent dan kunt u simpelweg op de status klikken: er komt dan een pop-up schermpje met meer informatie.

Kan ik aan- en verkopen limiteren?

Ja, tijdens het aan- en verkoopproces kunt u een limiet meegeven.

Ik probeer een Turbo te verkopen, waarom krijg ik de melding: "Geen transactie"?

Deze Turbo heeft vermoedelijk de stoploss aangeraakt en daardoor is er geen handel mogelijk. U kunt niet meer in deze Turbo handelen en u krijgt binnen één tot drie werkdagen de stoplosswaarde uitgekeerd in uw portefeuille (melding in transactiehistorie: splitsing/consolidatie).

Kan ik buiten handelstijden kopen of verkopen?

U kunt 24 uur per dag, 7 dagen per week opdrachten doorgeven, maar die worden pas op de eerstvolgende handelsdag (tijdens openingstijden) verwerkt en eventueel uitgevoerd.

Wat zijn de handelstijden van Turbo's

De Turbo’s van BNP Paribas zijn in de realiteit verhandelbaar op Euronext Amsterdam en op CATS. Hierbij worden er verschillende handelstijden gehanteerd. Zie onderstaande tabel voor een overzicht van de verschillende handelstijden per handelsplatform. Voor het spel worden de handelstijden van CATS gehanteerd.

CATS: Alle Turbo's op Europese individuele aandelen:
Handelstijden: 08:00 – 18:30 uur
CATS: Alle Turbo's, met uitzondering van Turbo's op Europese individuele aandelen:
Handelstijden: 08:00 – 22:00 uur

Op Euronext Amsterdam zijn alle Turbo’s van 08:00 tot 18:30 uur verhandelbaar maar dat is voor het spel de Slimste Belegger niet relevant. Let op: de onderliggende waarden verhandeld kunnen worden buiten de handelstijden van de relevante Turbo. Dat kan betekenen dat de onderliggende waarde het Stop loss-niveau van uw Turbo bereikt of passeert op het moment dat de Turbo niet verhandelbaar is. U kunt dan niet uw positie sluiten met het doel te vermijden dat u een positie bezit op het moment van beëindiging van de Turbo.

Hoe kan ik mijn transacties zien?

Klik op de link "Transactiegeschiedenis" in uw portefeuille en u ziet alle door u gemaakte transacties.

Hoe snel worden bedragen bij- en afgeboekt?

Direct nadat een opdracht is uitgevoerd, wordt uw virtuele bankrekening aangepast. Elke vrijdagavond vindt er een rentestorting plaats, die berekend wordt over het gemiddelde saldo van de voorafgaande week.

Invite a friend

In de Slimste Belegger kunt u ook bijkomend virtueel geld verdienen door vrienden uit te nodigen.

Wanneer krijg ik € 250 virtueel geld als ik een vriend uitnodig?

  1. Wanneer verschillende personen eenzelfde vriend uitnodigen, krijgt alleen die persoon op wiens uitnodiging de vriend als eerste klikt, het bedrag van € 250.
  2. De persoon krijgt pas het geld als de uitgenodigde persoon ook daadwerkelijk een portefeuille heeft. Nog niet iedereen die zich heeft aangemeld, heeft ook daadwerkelijk een portefeuille.
  3. Voor mensen die zich al hebben aangemeld en daarna pas op link hebben geklikt kun je geen geld krijgen.
  4. Als mensen zich via een ander mailadres aanmelden dan waarmee ze zijn uitgenodigd krijgt de deelnemer ook geen geld.
  5. De bedragen worden rond middernacht aan de portefeuille bijgevoegd. Dat kunt u zien onder "Transactiegeschiedenis".

Rendement

Hoe worden portefeuilles gewaardeerd?

De waarde van een positie in uw portefeuille wordt berekend op basis van de laatst bekende biedprijzen.

Hoeveel geld mag en kan ik lenen met mijn portefeuille?

In deze competitie kunt u geen geld lenen.

Hoe weet ik wat voor rendement ik heb behaald?

U ziet in het dashboard bovenin altijd direct uw overall en dagelijks rendement staan. Via klassementen kunt u uw rendement vergelijken.

Voor welke klassementen worden er allemaal prijzen uitgereikt?

Helaas mogen we geen prijzen meer uitreiken. Uiteraard kunt u wel samen met uw vrienden/collega's zelf een league samenstellen en kijken wie van u het beste kan beleggen.

Aanmelden/inloggen

Waar kan ik mij aanmelden voor de beleggingswedstrijd De Slimste Belegger?

U kunt zich hier aanmelden.

Ik heb me aangemeld, maar heb nog steeds mijn bevestigingsmail niet ontvangen?

Er zijn een aantal providers die met bepaalde software onze e-mail filteren. Hierdoor bereikt onze e-mail met het wachtwoord of de bevestigingslink u niet. Wij kunnen hier helaas niets aan doen. U dient zelf uw spamfilter uit te zetten. Mocht het automatisch niet lukken dan kunt u contact opnemen met uw provider of ons om advies vragen via slimstebelegger@iex.nl.

Ik weet mijn wachtwoord niet meer of ik wil mijn wachtwoord aanpassen?

Wanneer u bent ingelogd:

  1. Ga naar "Mijn gegevens"
  2. Klik onderaan op de pagina op "Wijzig"
  3. Klik onder e-mailadres op "Wijzig wachtwoord"

Wanneer u niet bent ingelogd:

  1. Klik rechts bovenaan de website op "Log in"
  2. Klik op "Wachtwoord vergeten?"
  3. Vul uw e-mailadres in
  4. Klik op "Wachtwoord resetten"

Hoe maak ik een eigen league aan?

U kunt op de volgende manier een league aanmaken:

  1. Klik binnen portefeuilles op "League klassement"
  2. Klik op "Start een nieuwe league"
  3. Kies vervolgens een naam, een beschrijving voor uw competitie en eventueel een wachtwoord

Hoe nodig ik vrienden/collega's/et cetera uit om mee te spelen?

U kunt uw vrienden/collega's/et cetera op twee verschillende manieren uitnodigen om mee te spelen:

  1. Door na het klikken op de bevestigingslink de aangegeven stappen te blijven doorlopen
  2. Als u in een vrienden/collega's/et cetera wilt uitnodigen om mee te spelen met de door georganiseerde subleague, doet u het volgende:
    1. Klik binnen portefeuilles op "League instellingen"
    2. Klik vervolgens op "Een vriend of kennis uitnodigen voor de league"
    3. Vul vervolgens, gescheiden door een komma, de e-mailadressen in van degenen die u wilt uitnodigen.
    4. Klik op "Verstuur". Het systeem verzendt een e-mail met uw naam, de naam van de competitie en het eventuele wachtwoord van de competitie.

Mag ik meedoen met meerdere portefeuilles?

Nee, per deelnemer mag u slechts één portefeuille beheren en aanmaken. Op misbruik staat diskwalificatie.

Kan ik ook op meerdere computers met mijn portefeuille aan de slag?

Ja, u kunt op elke willekeurige computer aan de slag met uw eigen portefeuille. Eenmaal op de website logt u in met uw e-mailadres en wachtwoord.